Göteborg 2016

Från opas
Version från den 27 augusti 2017 kl. 00.39 av Arne Nilsson (Diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

OPAS-träff Göteborg

Sammanfattning 2016 03 16
Sammanfattning 2016 04 29
Ansvar för indata till OPAS
Onlines från OPAS

Producenter, Orkesteravdelning och Bibliotek. Onsdag 16:e mars. 09:00-13:00 Neemerummet

OneNote

Fem olika sätt för musikerna att se schemat (plus en till kanske)
Enskild musikers schema, hur funkar det och visas?

Vilka data fyller vi i? Och hur visas det i onlineschemat. Exempel 15-41
Kopplade fält (i visningen på online-schemat) såsom konsertmästare och uppställning

Arbetsfördelning mellan Planeringsavdelning-Orkesteravdelning-Bibliotek. Indata: Vem fyller i vad?

Det skall finnas en händelse i kalendern (en varje dag)
Händelsen skall visas på onlineschemat
Den skall vara på rätt sida vänster/höger i schemat (GSO och MUS)
Vad saknas i GSO.ICS och MUS.ICS

Skapa projekt, rätt nummer och struktur
Projektnummer för provspelningar. Förslag.
Projektens ordning i onlineschemat
Vissa projekt syns inte i online, hur funkar det?

Varför syns ett projekt inte i sin förväntade kalendertid utan tidigare (Tjänstgöring ledning)?

Hur får man händelser att synas i orkesterns planeringsvy för tjänstgöring?
Skillnaden Tjänstgöring/Tjänstgöring ledning
Vad ska inte synas i orkesterns planeringsvy och hur funkar det?

Snabbt sätt att boka många lokaler för till exempel en provspelning. Provspelning och bokningar regelbundet under en säsong (eller kortare).



Fredag 29:e april. 09:00-12:00 Neemerummet

Verk. Tre olika titlar. I vilket sammanhang används de?

Vilka verk och besättningar visas i onlineschemat? Performance….

Dubbelbokningar. Hur kollar man och hur åtgärdar man?



Längre än så hann vi inte denna gång.
Orkesteravdelningen gick igenom hur man beräknar inställelser vid längre frånvaro. Justering av de 85% vi använder vid kortare frånvaro.
Vi bestämde att ha OPAS-möten 3-4 ggr per säsong.



Ändringar. Vad kan man visa i rött? Hur ser man vad som är ändrat? Och när? Hur ser man om någon raderat en händelse?

Anpassa fönster och visa ofta använda rapporter och funktioner överst.
ListView Configuration och rött streck i listan……

Snabbfilter och snabbrapporter. Vad är det och hur gör man dom och hur sparar man såna?
Hur ändrar man en sparad sqlfråga.
Om man får en sqlfråga i mail hur använder man och sparar den?
Kan man göra på samma sätt med snabbrapporter?

Lathundarna och statistiken senaste fem åren.

Grundinställningar i OPAS som man inte skall ändra om man inte vet precis vad man gör:
Aktivitet: Performance
Aktivitet: Tjänstgöring

Kopplingar OPAS hemsidan. Sortering av solister och medverkande.

Historiken. Hur gamla texter visas? Ej fastställt?

Radera en händelse där det finns registrerade musiker. Hur gör man?

OPAS tio bud och OPAS struktur

Databasen och programmen (OPAS och QB) Vad loggas?

Länkade data och subdata

ASK OPAS

Personliga inställningar. Söktiden 0,6 sekunder.

Wordrapporter och FoxProrapporter Felstängd rapport. Hur stänger man?

Redigera en låst post. Hur gör man?

Anpassa menyn. Bestämma vilka fönster som öppnar sig vid start.

Om man vill testa en funktion eller annat. Kan man göra det utan att förstöra data?

Flytta händelser i kalendern. Ångraknappen, hur funkar den?

Vad skall man tänka på om man ändrar ett rep till fridag?
De nya funktionerna för instrumentering med ”-”, ”?”
Hur tänker vi med inställelser när det är flera olika händelser en dag?
Inställelser räknas olika för ordinarie musiker och vikarier. Hur funkar det?.

Hjälp!

Personliga verktyg
Namnrymder
Varianter
Åtgärder
Navigering
Verktygslåda